Кіра МУРАТОВА

Спалах над Чорним морем

Спалах над Чорним морем

Якщо побачите Чорне море восени, тобто зможете спостерегти на його поверхні заледве вловні спалахи, ніби хтось незримий намагається вхопити момент, то скажіть пошепки: «Привіт, Кіро!». І вона вас неодмінно почує.

Про те, хто така Кіра Муратова для світового кінематографа, можна говорити довго, тому що її вплив — очевидний та беззаперечний. Її сила вражала й зворушувала, адже вона сама говорила: «Ви мене хочете, як консервну банку відкрити? Поріжетеся моїми краями». Ця жінка — завжди про незламність у кіно, завжди про підкорення вершин.

Море хвилюється — раз!

Кіра Муратова, у дівоцтві — Короткова, народилася 5 листопада 1934 року в Королівстві Румунія у місті Сороки (сучасна територія Молдови). Батько — росіянин — інженер Георгій Коротков був секретарем комуністичної партії, матір — румунка — Наталія Скурту працювала гінекологинею, також була членкинею компартії.

Під час Другої світової війни Кіру разом із матір’ю було евакуйовано до Ташкенту.

— Кіро, ми збираємось,— твердо й тривожно каже матір.

— Мам, а куди?

— Уяви, що до моря. Домовились?

— А тато з нами? — маленька Кіра гляне на матір і стане зрозуміло: батько з ними не поїде.

Тому що його розстріляють. Час червоного терору не обирав винних — просто забирав усіх, хто потраплятиме йому на очі.

У 1952 році Кіра поступила на філологічний факультет МГУ, проте цей факультет виявився для дівчини занадто нудним, тож вона вирішила перевестися на режисерський факультет у ВДІК, де вона, власне, зустрінеться зі своїм майбутнім чоловіком — Олександром Муратовим.

Перший фільм зняла ще на четвертому курсі університету. Тут варто було б зауважити, що фільми Муратової не раз потрапляли під цензуру в Радянському Союзі, але режисерці таки вдалось побудувати успішну кінематографічну кар’єру.

Найбільш знаковими роботами радянського періоду вважаються фільми «Зміна долі» та «Астенічний синдром», який відзначать на Берлінському кінофестивалі.

Море хвилюється — два!

Переїхати до Одеси— це спробувати розкусити її, розгадати солоне морське повітря. У цьому місті в повітрі висне упередження, що кожен тут народжується талановитими. До речі, у Муратової були випадки, коли на вулиці до неї підходили й казали: «Як же ми вас любимо!» А вона перепитувала: «А який мій фільм вам подобається найбільше?» І все, і мовчанка. Бувало, що й руки цілували, але рідко говорили про улюблене Кірине кіно — а тільки це й було б мірилом таланту. Вона терпіти не могла даремної похвали, лестощів — усього надмірного. Завжди казала, що хвалити треба недовго, так само як і сварити. Скажете щось цікаве — спасибі, а ні — то навіщо повторюватися?

Ось в усіх цих дрібницях і живе дух Одеси: іронічне ставлення до всього, що оточує, легкість і пафос, які органічно поєднуються та співіснують в кожному одеситі. Саме така атмосфера буде до кінця з Муратовою та до останнього подиху — її.

…Після закінчення навчання у ВДІКу Муратова повернулася до Одеси. Там вона стикається з постійними перебоями водопостачання: відвідуючи друзів та знайомих, щоразу бачить заздалегідь підготовлені відра, тази, банки, чайники — усе наповнене водою, тому що невідомо, коли вона вчергове зникне. А Кірі Георгіївні як будь­якому справжньому митцеві спадає на думку, що ця непостійна вода дуже схожа на залюбленого чоловіка.

Із зовсім побутової, зрозумілої проблеми, народжується дивовижне кіно. Відключення води — як метафоризований чоловік, який то з’являється, то зникає. До якого навіть не встигаєш звикнути. І навіщо?

Ніхто, крім Висоцького, так не зіграв би геолога, котрий розбиває жіноче серце і розчиняється, тому що така доля красивого чоловіка. А от, певною мірою, обмануту дружину зіграла сама Кіра Георгіївна. Муратова — це всеохопність: відчуття кадру, сміливість бути сильною, бути собою в усіх проявах.

До того ж, фільм «Короткі зустрічі» став її першою самостійною роботою як режисерки.

А от наступний фільм «Довгі проводи» цілих шістнадцять років був заборонений. Але одразу ж після прем’єри його відзначать на Міжнародному кінофестивалі в Локарно.

У 70­х Муратова переїздить до Ленінграда, де знайомиться з художником Євгеном Голубенком, котрий стане її другим чоловіком. З Євгеном вона разом писатиме сценарії, пірне з головою у творчу атмосферу. Про цей союз можна було з упевненістю сказати — вони були на одній хвилі.

У 1997 Муратова здобуває звання академіка Національної академії мистецтв України.

Море хвилюється — три!

У пострадянському періоді сенсацією стала стрічка «Настроювач»: лише в США цю стрічку було показано в п’яти містах.

Ох, геніальне кіно про те, на що здатна людина заради пристрасті,— безумовно варте всієї попередньої боротьби за режисерський шлях. Настроювач роялів, заможна родина та залежність — Муратова створює світ, де любов болить і призводить до невідворотності. Налаштувати інструмент завжди легше, ніж самого себе.

У «Настроювачі» Кіра Георгіївна вперше за всю свою кар’єру знімає поцілунок. Їй завжди хотілось відзняти так, аби сподобалось спершу їй. Вдалося, нема чого й додати.

У 2012 році режисерка знімає свій 22­й фільм «Одвічне повернення», прем’єра якого відбулася на сьомому Римському міжнародному кінофестивалі.

Ця стрічка насправді про кожного з нас, про те, що ми завжди метушимось та повертаємось без можливості остаточного повернення. Про те, що ніколи не можемо визначитись: «Елітарно, мені подобається, але чи сподобається публіці?»

Муратова інакше розкриває акторський талант Лінецького, Літвінової та Маковецького. Гра у грі, кіно всередині кіно.

До речі, у 2021 році на екрани вийшов повнометражний фільм Ренати Літвінової «Північний вітер», присвячений Кірі Муратовій. Цілком виправдано, що це кіно про Жінку.

Кіра була людиною світу та відсвіту: її запрошували до складу Американської кіноакадемії, яка визначає володарів премії «Оскар»; вона наголошувала на важливості зйомок кіно в Україні — українською; підтримувала Євромайдан, виступала проти російської агресії та окупації українських територій. Як у кіно, так і в житті, вона завжди буде одночасно й усюди.

Море хвилюється — тиша…

У 2018 році після важкої хвороби Кіра Георгіївна померла в Одесі. Можливо, вона пішла саме тут, бо це місто ОСТРОЗЬКА Гальшка Острозька академія князівни дало їй невичерпне морське натхнення, нескінченне споглядання відблисків сонця на хвилях…

Але хіба ж безсмертя зникоме? Кіра Муратова колись сказала одну чудову фразу: «Мистецтво здатне захистити від хаосу, навіть тоді, коли цей хаос показує», що насправді чудово ілюструє вічне життя у творчості.

Така історія: усе про воду та її плин, а тепер згадайте Чорне море восени. Заплющуйте очі, вдихайте густе солоне повітря та уявіть глибоко­синю воду з золотавими відблисками на поверхні — обов’язково вийде повернення, така собі коротка зустріч із Кірою.

Обов’язково.